"אדיס" - בצל המחאה האתיופית

10 לספטמבר 2015

logo
מאת שוש להב.

אבבה מארי, בן העדה האתיופית, בוגר המחלקה לעיצוב מדיה חדשה במכללה הטכנולוגית הנדסאים באריאל, בנה ומיתג תערוכת צילומים נודדת, המתעדת את תרבותה של העדה האתיופית.


הפרויקט של אבבה מארי, בן העדה האתיופית, בוגר המחלקה לעיצוב מדיה חדשה במכללה הטכנולוגית הנדסאים באריאל, נקרא "אדיס", שמשמעותו באמהרית 'חדש'.


"מבחינתי היה מדובר בפרויקט ישן-חדש", אומר אבבה. "בתקופה האחרונה אני נמצא בתהליך של חזרה לשורשים שלי, ואני לומד על ההיסטוריה המשפחתית כמה שיותר. חיי הם קונפליקט, כאשר מצד אחד תמיד שמרתי על שמי המקורי ולא החלפתי לשם ישראלי, ומצד שני, אני לא דובר את השפה האמהרית. כאשר הייתי צריך לבחור נושא לפרויקט גמר, היה לי חשוב לבחור בנושא שמייצג אותי במאה אחוז, ולכן הפרויקט הזה חשוב לי כל כך."


כמידי שנה, גם השנה התקיימה תערוכת הבוגרים של המחלקה לעיצוב מדיה חדשה של  הנדסאים באריאל, בה הציגו בוגרי המחלקה את פרויקט הגמר שלהם. פרויקט הגמר מהווה את השלב האחרון בתוכנית הלימודים לקראת קבלת תואר הנדסאי. זהו פרויקט עיצוב אישי, שאותו מפתח הסטודנט מהשלב הרעיוני ועד שלב היישום, הכל תחת כנפי המחלקה ובהנחיה אישית של סגל המרצים וראש המחלקה, רינת סופר- גרינפלד.


מגוון הפרויקטים מעורר עניין והשראה בנושאים קהילתיים וחברתיים, סביבתיים ותרבותיים עכשוויים. הבוגרים מציגים בפרויקט הגמר עיצוב חדשני וחשיבה שיווקית ויזמית, של מעצבים בעלי כישרון ויכולת מקצועית גבוהה, שאותה רכשו הסטודנטים במחלקה. אלו בוגרים בעלי סגנון ואמירה אישית וייחודית, המשתלבים בשוק העבודה.


הרעיון של הפרויקט, מסביר אבבה, עלה במקביל למחאת העדה האתיופית. "המחאה העלתה קולות מעורבים, כאשר מצד אחד הודגש השוני והריחוק בין הווי ותרבות העדה האתיופית לבין הרחוב הישראלי, ומצד שני, בלטה התופעה של התרחקות הדורות הצעירים בעדה מהשורשים שלהם. אני חש כי יש צורך אדיר בלימוד על תרבות העדה, גם על ידי החברה הישראלית וגם על ידי הדור הצעיר בעדה, שלא דובר את השפה ולא מכיר את התרבות ממנה הוא מגיע."


רעיון הפרויקט הוא תערוכת צילומים נודדת המציגה את תרבות הקהילה האתיופית, תוך התמקדות בשלושה נושאים מרכזיים: טקס הבונה (הכנת הקפה), הלבוש המסורתי והשפה הטיפוגרפית האמהרית. התערוכה מאפשרת מפגש חוויתי והצצה לחיי הקהילה, תוך אפשרות לפעילות לפי הנושאים, כמו פעילות טקס בונה מותאמת למבקרים וכן הלאה. הכוונה בתערוכה היא לתת מבט פנימי, אישי וחשוף.


אבבה צילם ברחבי הארץ תמונות מרהיבות של בני העדה בטקסים המסורתיים,  וכמצולמים, בחר את קרובי משפחתו. אמו מייצגת את טקס הבונה בתמונות התערוכה. בן דוד של אביו, שעוסק בתפירת לבוש מסורתי עד היום בעזרת נול אריגה שייבא מאתיופיה, מצולם בעת מלאכתו ומייצג את הלבוש המסורתי. כדי  להראות את השפה, בחר אבבה לצלם קייס אשר מגיע ממשפחת קייסים, כאשר הקייס הצעיר מנהל בית כנסת בחדרה, שם כל התפילות נערכות בשפת הגעז המסורתית. על בחירת הקייס לתערוכה מדגיש אבבה: "המיוחד הוא שמדובר בקייס צעיר, שגם משקיע רבות בילדי העדה ומלמד אותם על השפה והתרבות המיוחדת, דבר שמשתלב היטב ברעיון של התערוכה".


הלוגו המיוחד שעיצב אבבה לפרויקט, לווה בחשיבה מעמיקה. את אותיות הלוגו הרשום באמהרית ומציין "אדיס" בנה אבבה בעצמו, תוך שינוי האותיות לקו ישר המזכיר את סגנון האותיות בעברית, כדי לחבר בין העולמות. את המילה הכתובה מלווה פרח המדמה את צבעי הרקמה שבבגדי הקהילה האתיופית. פרח באמהרית זה "אבבה", כך, הלוגו מורכב מהמילים "אדיס אבבה" - שמה של העיר הגדולה והמוכרת ביותר באתיופיה. שמה של העיר ניתן לה על ידי הקיסר מנליק השני שהגיע לשממה, והביא עמו פריחה מחודשת לעיר. מכאן, שם הפרויקט הולם את מטרתו - בניה מחודשת, פריצה והתחדשות.


----


חפשו אותנו בפייסבוק: תקשורת חזותית ודיגיטלית אריאל


https://www.facebook.com/ItzuvBeariel?fref=ts


(צילום: אבבה מארי)