גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית, מציגה את התערוכה "אחיזה?"

15 למרץ 2016

logo
מאת שוש להב.

אמנים צעירים, בוגרי המחלקה למדיה, צילום וקולנוע, במרכז האקדמי ויצו, חיפה, מציגים תערוכה חדשה, "אחיזה?".  אוצרת שירלי משולם. התערוכה תוצג עד 20.5.15.


עמר בן צבי, ג'פרא אבו זולוף, נופר חסון הנדלמן, רביע סלפיתי - אמנים צעירים, בוגרי המחלקה למדיה, צילום וקולנוע, במרכז האקדמי ויצו, חיפה, מציגים בתערוכה חדשה "אחיזה?", בגלריה גרנד ART לאמנות עכשווית, חיפה, אותה אוצרת שירלי משולם. "אחיזה?" היא אחת מתוך סדרה של שתי תערוכות, בהן יוצגו עבודות של אמנים צעירים, בוגרי המחלקה למדיה, צילום וקולנוע, מהמרכז האקדמי ויצו, בחיפה.


בתערוכה הנוכחית, האמנים מתייחסים למושג 'אחיזה' ובודקים את גבולותיו. הם מקשרים אותו למציאות הישראלית, לאידיאולוגיה, לשפה, למרחב, לנרטיב אישי או קולקטיבי ולשפת האמנות העכשווית עצמה. עבודותיהם נוגעות בהיבטים קונספטואליים, חברתיים, פוליטיים ואוטוביוגרפיים, והן מבהירות ש'אחיזה' הינו מושג מורכב ורב-משמעי.


עמר בן צבי, בן קיבוץ עין חרוד מאוחד, מתייחס בעבודתו לבני בניך למושג 'האחיזה בקרקע', שנגזר מהאידיאולוגיה והמציאות של ההתיישבות היהודית. בהדמיות התלת-ממדיות של פינוי ימית, נצרים ומעלה רחבעם, בולט מתח פנימי בין השארות לתזוזה, ובין אחיזה להתנתקות. האירועים הקונקרטיים מנוטרלים מייחודיות או ציון ברור של זמן, מקום ונרטיב.


לדבריו: "'האחיזה' ,מבחינתי, היא בשני מובנים :פיזי ורעיוני. ישנה, כמובן ,האחיזה בקרקע, שנגזרת מהאידיאולוגיה והמציאות של ההתיישבות היהודית .אך האחיזה, מבחינתי ,היא גם בעבר, אחיזה בדבר שדווקא ההעלמות שלו העלתה את החשיבות שלו, אפילו יצרה אותו .היישובים שנעקרו הפכו להיות צלקת, סמל ומסמל. יש בחוסר השחרור אותם ומהם משום חומר בערה אידיאולוגי".


העבודות "אש קודש" ו"שחור ופתור" מתפקדות כאובייקטים משחקיים, אינטראקטיביים, שמבוססים על משחקי קוביות ותשבצים. מאפיינים של הרכבה, פירוק, ריבוי, שכפול ושינוע, המעצימים את השבריריות והארעיות בהקשר למושג "אחיזה" כהשתרשות בקרקע.


לדבריו: "אש קודש" היא הפנייה לקוביות משחק. קוביות העץ הן אפשרות ופוטנציאל לבנייה - בקלות יחסית נבנה מגדל קוביות ובקלות גדולה עוד יותר הוא מוחרב. לכאורה, קיים חוסר ייחוד והבדל בין הקוביות בדנ"א שלהן ושל העבודה. קוביות העץ מסודרות לפי צילום לווין של אש קודש". "בעבודות 'השחור ופתור' ישנו חלל, הנדרש לאקטיביות הצופה, כדי לקבל משמעות ,רלוונטיות וקיום פיזי. אם לא ימולאו הריבועים, הגריד יישאר ריק, ללא ייצוג לקיים במציאות.


ג'פרא אבו זולוף, חיה ויוצרת בחיפה ומשפחתה מתגוררת בדלית אל-כרמל.  מכתבים ישנים אליהם התוודעה בימי ילדותה, שנכתבו בין אמה לאביה בתקופה בה אביה למד בצ'כיה והתלבטו, מסיבות אידיאולוגיות, היכן יבנו את ביתם ויחיו את חייהם, היוו נקודת-מוצא לעבודתה. אבו זולוף נאחזת בנרטיב המשפחתי והפרטי שלה וממזגת אותו עם הנרטיב ההיסטורי-קולקטיבי של העם הפלסטיני, אליו היא שייכת.


מוטיבים של עקירה, תלישות וחוסר אחיזה/שייכות למקום, לצד מוטיבים של הנצחה, מאבק והזדהות עם סבלו של העם הפלסטיני, שחלקו עדיין נמצא במחנות פליטים, בולטים במרכיבי עבודתה, שכוללת: מחבר-הצילומים מטע עצי זית, שולחן תצוגה שמכיל מכתבים ומסמכים מארכיב המשפחה, עבודת סאונד- ללא כותרת ושתי עבודות הוידיאו:  1:40 ו 531  פעמים. עבודות הוידיאו מציגות שתי פעולות חסרות תכלית. פעולות סיזיפיות, שמבטאות מוטיבים של שחזור זיכרון, מלכוד וקיבעון.


לגבי מטע עץ הזית, אומרת האמנית: "עץ הזית עקור הוא סמל מוכר ומזוהה עם המאבק הפלסטיני. הבחירה שלי לצלם עצי זית נוי, שניתן לקנותם בחנות 'איקאה' ולנתקם מכל תחושת מרחב וזמן, ע"י צילומם על רקע שחור, נעשתה בכדי להדגיש את הפקפוק שלי באמינות המאבק שלנו, הערבים, בישראל, ולהדגיש תחושות שיש לי כי נעשתה פעולת 'מסחור' למאבק הזה. "עבודת הסאונד, שמלווה לשולחן המסמכים מארכיב המשפחה, היא דרך ההתמודדות האישית שלי. ע"י הקראת המכתבים בקול אני מנכסת אותם לעצמי, וחוזרת בזמן לתקופה אחרת שאני לא מכירה, על מנת להבין את המציאות והעולם שבו אני חיה ואיתו אני מתמודדת היום".


"האופניים 2016", הנה עבודה חדשה בסדרת עבודות-מיצג בשם דיאלוגים של נופר חסון הנדלמן ורביע סלפיתי, אשר תוכננה במיוחד לסביבת הגלריה, בהתייחס למאפייני המרחב הייחודי של ה'גרנד קניון' ובהקשר לנושא התערוכה. האמנים מזמינים את הצופים להתבונן בקופסא בעלת חור הצצה, שדרכו נגלים שני דימויים ויזואליים. הקופסא מוארת ומופעלת בהתאמה לפעולת הרכיבה המשותפת של האמנים על גבי שני זוגות אופניים, שממוקמים זה מול זה ומקובעים לקרקע. פעולת הרכיבה ל'שום מקום' מייצרת מעין דינאמיקה של 'אחיזה' מדומה, ומייצגת סוג של דיאלוג, שנוצר, לדבריהם, "בהתאמה מתוך מתח ושונוּת המאפשרים קיום וממשות".


העבודה האמנותית של נופר ורביע נובעת מחיפוש מתמיד אחר פעולות וייצוגים ויזואליים, חושניים, חווייתיים וייחודיים, שמקורם בצילום, בקולנוע ובשפת האמנות העכשווית. המתח, ההרמוניה, האחיזה, ההתנתקות והמודעות לקיום של 'אחרות' ו'שונות' במרחב אחד, הם היסודות ו'אבני השפה', שיוצרים תחילתו של תהליך דינמי, הדדי, שמוביל לגיבוש המבנה הרעיוני והצורני הסופי של עבודתם.


שעות פעילות: א-ה 12:00 – 20:00, ו' 13:00-10:30


התערוכה תתקיים עד 20.5.15


גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית


עופר גרנד קניון, קומה 3


דרך שמחה גולן 54, חיפה


טל. 04-8121111


050-5912953


(צילום: ג'פרא אבו זולוף, עמר בן צבי, יח"צ)