מאת שוש להב.
ערב מיוחד של שלוש עבודות ווריאציות מוסיקליות, המבוססות על יצירת המופת ה"בולרו" של רוול, בביצוע בלט גטבורג משבדיה, במסגרת הסדרה מחול במשכן, 29 במאי עד 2 ביוני 2012 .להקת הבלט המודרני הגדולה והחשובה בסקנדינביה, תופיע בארץ עם ערב מסקרן ומיוחד. שלוש יצירות, שלושה כוריאוגרפים, שלוש נקודות מבט על מחול, מוסיקה והחיים, בעבודות על פי יצירת המופת של המלחין מוריס רוול: בולרו.
המלחין מוריס רוול אימץ את מיקצב ריקוד הבולרו הספרדי העממי. המוטיב המלודי של הבולרו הוא בעל אופי ספרדי-ערבי .מבנה היצירה מבוסס כל כולו על נושא מלודי אחד החוזר על עצמו שוב ושוב, רק שהרכב הכלים המנגן משתנה. ההתפתחות הדרמטית המוסיקלית, מנגינה חרישית של כלי אחד ועד נגינה עוצמתית של כל כלי התזמורת, היא זאת שהפכה את היצירה לפופולארית ומרגשת קהלים רבים ומגוונים.
במקורה נכתבה היצירה עבור הרקדנית איידה רובינשטיין, אשר ביקשה ממנו קטע לבלט בסגנון ספרדי. 84 שנים מאז שהפקת הבלט הראשונה לצלילי הבולרו עלתה באופרה של פאריז, מוזמן הקהל בישראל להינות משלוש גרסאות מרתקות המושפעות מן היצירה, עם 35 רקדנים מ- 15 מדינות, בעבודות של טובי הכוריאוגרפים בני זממנו.
הערב נפתח ביצירתו של יוהן אינגר ((Johan Inger alking Mad" " שנוצרה לתיאטרון המחול ההולנדי בשנת 2001. תוך התבוננות בהקלטה בשחור לבן של ביצוע הבולרו בניצוחו של זובין מהטה עם הפילהרמונית של לוס אנג'לס, עלו בפניו אלמנטים תיאטרליים. השליטה של המנצח מתחילת היצירה ועד לשחרור על גבול הטרוף המתפתח במהלך היצירה, במסע מרתק בין כמה חדרים וחללים וקיר משמעותי אחד.
מוסיקה:רוול (Marice Ravel), אבו פארט (Arvo Pärt), ורנר בארטיצ'י ( ( Werner Bärtschi
עיצוב תפאורה ותלבושות : יוהן אינגר
היצירה השנייה OerloB יצירתו של הכוריאוגרף קנת קוורנסטרום (Kenneth kvarnström) נוצרה עבור בלט גטבורג ב 2008 , למוסיקה מקורית מאת המלחין יוקה רינטמייקי (Jukka Rintamäki), המבוססת על הבולרו של ראוול. קוורנסטרום יצר יצירה סוחפת בה הקצב וגופות הרקדנים מתאחדים לתנועה מוטורית מוסיקלית אחידה.
את הערב חותמת העבודה Episode 17 יצירתו של אלכנסדר אקמן (Alexander Ekman). עבודה שנוצרה עבור בלט גטבורג והוצגה בבכורה עולמית ב2008.
להקה גדולה של רקדנים חוברת כדי לחקור כמה נושאים, ביניהם המוטיב של הבולרו של רוול. איך להציג אותו, איך הם יכולים לראות את עצמם בתוך המסגרת הזו. הם למדו, התכוננו ועשו חזרות במשך זמן רב. ב 17 סצינות ועם פאות משוגעות, הם מגלים מערכות יחסים, תנועות, תפקידים שונים. מה יקרה באפיזודות הבאות??
המוסיקה היא עיבוד מיוחד של הבולרו שיצר ברנרד מטרקי (Bernard Matracki)
בשילוב רוקנרול פלמנקו של יאן דייויס והספיין גנג (Jan Davis & The Spain Gang ) וקטעים מתוך הבולרו לטרומבון סולו בעיבוד רלף סאוור (Ralph Sauer).
"המחול הוא מיקרוקוסמוס של החברה ושל העולם הרחב כולו, האמנות בת זממנו תראה לדורות הבאים אלו ערכים היו לנו, עם אלו קונפליקטים התמודדנו ועל מה לא הפסקנו לחלום" - זהו האני מאמין של אדלופי בינדר (Adolphe Binder) המנהלת האמנותית של בלט גטבורג.
כבר כמה שנים הפך בלט גטבורג, הפועל בבית האופרה של גטבורג, מלהקת בלט קלאסי לאחת מלהקות המחול העכשווי החשובות והבולטות, ולהקת המחול הגדולה ביותר בארצות סקנדינביה. הלהקה שיתפה פעולה עם גדולי היוצרים בני זמננו וברפטואר שלה יצירות מאת סשה וולץ, וים ונדרקייבוס, סטין סליס, רוברטו זאפאלה ועוד. בעונה הבאה תציג עבודות מאת מארי שואינר, שרון אייל, פרנק שרטייה ועוד.
"אנחנו רוצים להפתיע, להקסים ולהרשים ואנו פתוחים לקבל כל דבר", אומרים בלהקה. זו אחת מלהקות המחול האטרקטיביות ביותר הפועלות היום באירופה. כמו זיקית מחליפה הלקה את אופייה מעבודה לעבודה. גוף גדול הכולל כמעט 40 רקדנים המגיעים מכל העולם. במהלך השנים רקדו בלהקה רקדנים רבים מישראל וגם עתה בין חברי הלהקה שני רקדנים ישראליים.
השנה מונתה למשרת הניהול האמנותי אדולפי בינדר. זו הפעם הראשונה מזה 35 שנה שבראש הלהקה עומדת אישה. בינדר הגיעה לגטבורג לאחר שכיהנה כמנהלת אמנותית ומנהלת אדמיניסטרטיבית של בלט ה"קומישה אופרה" בברלין. כמו כן היתה היועצת הדרמטית של בלט "הדויטשה אופרה" בברלין. עבדה כאוצרת ומנהלת תוכניות של פסטיבלים למחול שונים ושל תערוכת אקספו 2000 בהאנובר.
בין השנים 2005-2010 ניהלה חברת הפקה וייעוץ חברה שהיתה פעילה ביותר בעולם המחול המודרני. כן כיהנה כשופטת במספר רב של פסטיבלי מחול בינלאומיים.
בית האופרה המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב, טל': 03-6927777
29 במאי עד 2 ביוני 2012 - 5 הופעות, במסגרת הסדרה מחול במשכן.