גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית מציגה \'סיסמוגרף\'

01 ליוני 2016

logo
מאת שוש להב.

 המחלקה למדיה, צילום וקולנוע, המרכז האקדמי ויצו חיפה, מציגה עבודות של בוגרים ומורים בצמדים. אוצרת: שירלי משולם בשיתוף עמית זולר. הפתיחה: חמישי 2.6.16 בשעה .19:00


בתערוכה 'סיסמוגרף - בוגרים ומורים מציגים בצמדים', מוצגות עבודות שמותחות את 'גבולות הצילום' ומפגישות בין 'צילום תיעודי' לצילום 'מטופל' ו'מבוים'. עבודות, שמטשטשות את הגבול בין הצילום לאמנות הפלאסטית, ועבודות שמתייחסות למסעות לאתרים ארכיאולוגיים ואורבאניים, לפורטרטים, לנופים ולאירועים שמתקשרים למציאות בישראל, וטעונים בהיבטים אוטוביוגרפיים, חברתיים, פוליטיים והיסטוריים.


התערוכה, מהמחלקה למדיה, צילום וקולנוע, המרכז האקדמי ויצו חיפה, היא השנייה מתוך סדרה של שתי תערוכות שהוצגו ברצף (הראשונה- "אחיזה?" 10.3.16). אוצרת התערוכה: שירלי משולם בשיתוף עמית זולר, ראש המחלקה למדיה, צילום וקולנוע במרכז האקדמי ויצו חיפה.


בתערוכה הנוכחית, מציגים שמונה אמנים בכירים וצעירים, בארבעה צמדים (בוגר ומורה): בר זלי ואורי גרשוני, אריק יודקוביץ' וחנה שביב, פולי בלום ורחל ארז, יעל ברקת ויעקב ישראל.


תצוגת עבודותיהם של בוגר ומורה בקיר משותף, מתמקדת בשאלת מעמדו ומקומו של הצילום בהקשר לעברו ולעכשוויותו, והאופן שבו הצילום נתפס כחידה בלתי פתורה ונטולת זמן. מעין קפסולה ייחודית, שמורכבת ממושגים שמתקשרים להתבוננות על 'המוכר' ו'הזר' 'הוודאי' ו'אי-וודאי', 'הבהיר' ו'החשוך', 'הקיים' ו'השברירי'. כמו-כן, התערוכה עוסקת ביחסי הגומלין שבין הצילום למדע ובין הצילום בעידן המשועתק הטכני, המודרני והווירטואלי, כיום, לבין מלאכת הכפיים של טכניקות ההדפסה המוקדמות, מראשית תולדותיו של הצילום.


התפיסה האוצרותית בתערוכה זו, מתמקדת גם בחשיפת "חיישני הסיסמוגרף" ההדדיים, שמתקיימים בין מורה לבוגר, ונדרשים במלאכת ההוראה והתקשורת ביניהם. 'סיסמוגרף', שמשקף יכולות הקשבה, מתן כיוון, ידע, כלים מקצועיים ומתן מרחב אוטונומי, אמיתי, של סיוע ועדות של "המורה"- אמן בכיר ומנוסה, להתפרצותה של יצירה עצמאית, חדשה, שהייתה, לכאורה, חבויה אצל "הבוגר"- אמן צעיר לעתיד.


בר זלי (בוגרת) ואורי גרשוני (מורה)


יוצאים, כל אחד בדרכו, למסעות חיפוש אחר מקומות ואתרים היסטוריים בעלי משמעות אישית עבורם. עבודותיהם מתאפיינות במסתורין, ערפיליות, טשטוש בין דימוי לממשי והיבטים של גילוי והסתרה. שניהם חוזרים למסורות צילום ולטכניקות שפותחו במאה ה-19, מתקופת ראשית תולדות הצילום.


 אריק יודקוביץ (בוגר) וחנה שביב (מורה)  


מותחים את גבולות הצילום. שניהם יוצאים מהצילום וחוזרים אליו, כל אחד בדרכו. עבודותיהם, שמוצגות בקיר משותף, עוסקות ביחסי גומלין ובמתחים פנימיים, שבין הצילום לאמנות הפלאסטית. הם מנכסים לעצמם את 'הדימוי המצולם' ומחדירים לתוכו חומרים שונים באמצעות טכניקות שונות כגון: חוטי רקמה, בדים, חומרים פלסטיים, צבעים ודבקים כימיים. יודקוביץ ושביב מפליגים למחוזות קונספטואליים וחומריים רחוקים, ומספקים תוצרים מרתקים, שמשלבים מציאות ובדיון, פרשנות ביקורתית ואישית בהקשר לתצלום עצמו ולהיבטים שברצונם לייחס להם משמעות.


פולי בלום (בוגרת) ורחל ארז (מורה)


 מתמקדות בפורטרטים ובצילום שחור - לבן. הן מציגות זו מול זו בשתי נישות. התצוגה כ'צמד', מגלמת את הזיקה ביניהן, שמתאפיינת, בו-זמנית, בדומות ושוני. שתיהן משיגות את אותה עוצמת מבע ואיכות גבוהה ומזוככת של 'האפיון' הספציפי של הדמויות, שאותן הן מצלמות אך הן מגיעות לכך באמצעות טכניקות וגישות הפוכות, אחת לרעותה.


יעל ברקת (בוגרת) ויעקב ישראל (מורה)


יוצאים אל מרחבי הנוף האורבאני בישראל, אך כל אחד מהם בוחר להתמקד באזורים ובאתרים שונים.


פתיחת התערוכה: חמישי 2.6.16 שעה 19:00


מופע 19:20 - המשוררים צביקה שטרנפלד ומעין שטרנפלד, מיכאל וקנין- גיטרה.


התערוכה תתקיים עד 25.8.16


שעות פעילות: א-ה 12:00 – 20:00, ו' 13:00-10:30


גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית


עופר גרנד קניון, קומה 3


דרך שמחה גולן 54, חיפה


טל. 04-8121111  050-5912953


 (צילום: ניק הוט, מיכה ברעם, אורי גרשוני, יח"צ)