רקוויאם של יופי - מאת גבריאל פורה ומאת מוריס דורופלה
15 ליוני 2016

15 ליוני 2016
שתי גרסאות לקונצרט הרביעי בסדרה הקולית של התזמורת הסימפונית ראשון לציון: שני הקונצרטים הראשונים בראשון לציון ובבית האופרה בתל אביב, בניצוחו של יובל בן עוזר, יחד עם נגני התזמורת הסימפונית ראשל"צ ובנוסף לאנסמבל הקולי, שתי מקהלות: "עדי" - בניהולו המוסיקלי של עודד שומרוני, ו"שחר" - בניהולה המוסיקלי של גילה בריל.
שני קונצרטים נוספים יתקיימו ברעננה ובחיפה, בגרסה קאמרית, בניצוחו של המנצח-זמר גיא פלץ. חברי האנסמבל הקולי הישראלי, סולנים ו- 16 נגנים מתוך התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון.
על היצירות:
הקונצרט מביא שתי יצירות לטקסט הרקוויאם הקתולי. שתיהן נכתבו על ידי מלחינים צרפתיים, בהפרש של שבעים שנה. הראשונה, אולי הרקוויאם הצרפתי הידוע והפופולארי ביותר, זה של גבּריאל פוֹרֶה, אשר נכתב בשנת 1887 בגרסה הראשונה לתזמורת קאמרית, מקהלה ושני סולנים ומאוחר יותר, לתזמורת סימפונית- זו הגרסה שתנוגן בקונצרט.
פורה נמנע במתכוון מלהלחין את הפרק המרכזי של התפילה, "דיאס אירה", העוסק ביום הדין. הוא מוסיף שני פרקים שאינם חלק מהתפילה, "ישו הרחום" ו"בגן העדן", שהם אופטימיים ומלאי תקווה. זה אינו רקוויאם גועש, קודר ומאיים, נוסח הדרמה הגדולה הקיימת אצל ורדי, אלא נוסח לירי, אינטימי ועדין, של הטקסט. ביצירתו פורה מתעניין באלמותיות הנשמה ובמנוחה הנמצאת לה מעבר לרגע החולף על פני הארץ. רק פרק ה"ליברה מה" הדרמטי, המזכיר במעט את הכתיבה האופראית האיטלקית של שלהי המאה התשע-עשרה, מהווה מעין תזכורת לאימי יום הדין ולחרדה נוכח עינויי הנפש. היצירה, הפותחת בדקלום כמעט חסר-גוף בפי המקהלה, וכוללת פרק סולו שמימי כמעט בפי הסופרן, "פיה יזו", באה אל סיומה נוכח שערי גן העדן.
כמעט שבעים שנה אחר כך, עם סיום מלחמת העולם השניה, כתב מלחין צרפתי אחר מוריס דורופלה, אורגניסט ומורה, את גרסתו שלו לרקוויאם. גם הוא השתמש באותו מבנה טקסטואלי כפי שעשה פורה אך מקורותיו המוסיקליים התבססו כמעט באופן מוחלט על מזמורים (Chants) גרגוריאניים. בשילוב בין המזמורים החד קוליים, המונוטוניים ברוח המאה ה 12 עם הרמוניה רומנטית, צבעונית ועשירה, יצר דורופלה יצירה מיוחדת ויפהפייה שהביאה לו תהילת עולם והעמידה אותו בשורה אחת עם גדולי המלחינים הצרפתיים. הרקוויאם של דורופלה מבוצע רבות באירופה ובארצות הברית, אך בארץ בוצע לעיתים נדירות. לקהל חובבי המוסיקה ניתנת הזדמנות לשלב בין יצירה אהובה ומוכרת, לבין גילוי מרתק של רקוויאם שירצו לחזור ולהאזין לו שוב ושוב.
עֵינַת אָרוֹנְשְטֵיין, סופרן:
שירתה בצה"ל כמוסיקאית מצטיינת וסיימה את לימודי התואר הראשון בזמרה בביה"ס למוסיקה ע"ש בוכמן מהטה בתל-אביב. כיום לומדת בסטודיו של אבי פורמנסקי ובסטודיו של ג'ון נוריס בברלין, גרמניה. עינת הופיעה ובהפקות רבות של האופרה הישראלית. בין היתר בתפקיד הילד המת באופרה "הילד חולם" (גיל שוחט) שהועלתה גם בפסטיבל ויסבאדן, גרמניה.
הופיעה בקונצרטים עם מיטב התזמורות בארץ ובחו"ל, וברסיטלים בארץ ובח"ול. בתיאטרון הקאמרי הופיעה במספר הפקות ובאופרות "צחוק של עכברוש" ו"לעוף מכאן" (אלה שריף, ליברית: נאווה סמל), עֵינַת זכתה בפרסים רבים ומלגות, לאחרונה הופיעה בכ מה בתי אופרה ופסטיבלים באירופה ובפניה הופעות נוספות ברחבי היבשת.
יאיר פולישוק, בריטון
נולד בישראל. השלים את לימודי השירה והניצוח לתואר ראשון באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. הופיע עם התזמורות והמקהלות המובילות בארץ ביצירות אופראיות. במקביל לקריירת הזמרה, לומד פולישוק ניצוח. חבר במיתר אופרה סטודיו של האופרה. זוכה במלגות קרן התרבות אמריקה ישראל, קרן רונן ואלי לאון.
יואב וייס, בריטון התחיל את דרכו המוזיקלית כנגן אבוב. זכה במלגות חשובות. היה חבר ביחידת הנגנים הצעירים "משכנות שאננים". ניגן ושר עם מיטב התזמורות והמקהלות בישראל לרבות התזמורת הפילהרמונית הישראלית, התזמורת הקאמרית הישראלית והמקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני. וייס שר כסולן תחת שרביטם של אנדרו פארוט ורונן בורשבסקי, את תפקידי הסולו באופרה "מלכת הפיות", אורטוריות "המשיח" ו"ישראל במצרים". כמו כן, שר את תפקידי הסולו ברקוויאם של מוצרט ופורה ובמיסה החגיגית של רוסיני. העונה השתתף בהפקות של האופרות חליל הקסם וסינדרלה יחד עם מיתר אופרה סטודיו.
גַּיְא פֵּלְץ, מנצח וזמר בָּרִיטוֹן
נולד בשנת 1992. בוגר התיכון לאומנויות ע"ש תלמה ילין, שירת בצה"ל כמוסיקאי מצטיין. למד שירה וניצוח תזמורת באקדמיה למוסיקה בירושלים. בעבר שר במקהלת מורן וכיום מנצח באנסמבל זמרי מורן. כזמר בריטון, שר עם תזמורות והרכבים רבים בארת ובחו"ל. חברביעיית 'גלוריאנה', אנסמבל שמבצע מוסיקה מתקופת הרנסנס.
אנדרו פארוט (אנגליה)
הקליט את האופרה עם חברת ההקלטות AVIE. קונצרטים ששר בהם שודרו ב- BBC Radio, Poland Radio ובקול המוסיקה. זוכה מלגות הצטיינות ופרסים רבים.
יובל בן עוזר, מנצח מנצחו ומנהלו המוסיקלי של האנסמבל הקולי, הוא מהבולטים שבמנצחי המקהלה בישראל. כמנצח אורח ניצח על כל התזמורות החשובות בישראל ועל תזמורות באירופה ובדרום אמריקה. כמנצח המקהלה עבד בקונצרטי הפילהרמונית תחת שרביטיהם של גדולי המנצחים בעולם: זובין מהטה, ג'יימס לוויין, דניאל ברנבוים, אנטוניו פפאנו, דניאל אורן וג'וזפה סינופולי. בן עוזר משמש גם כמנהל המוסיקלי של מקהלת הקבוץ הארצי ומגיש תוכנית "מקהלות" בקול המוסיקה. בנוסף לאלו, הוא יועץ ומרצה מבוקש בארגונים עסקיים בנושאי מנהיגות ועבודת צוות כחלק מתוכנית ייחודית המשלבת מוסיקה וניהול.
ראשון לציון: היכל התרבות ראשון לציון,
חמישי 16/6/16, 20:30 03-9484840
להזמנת כרטיסים בראשון לציון מחירי כרטיסים 195-265 ₪
תל אביב: המשכן לאמנויות הבמה ת"א,
מוצ"ש 18/6/16, 21:00 03-9484840
(קונצרט זה גם למנויי האנסמבל הקולי הישראלי בתל אביב) להזמנת כרטיסים בתל אביב מחירי כרטיסים בתל אביב 235-265 ₪
רעננה: המשכן למוסיקה ואמנויות, שלישי 21/6/16, 20:30 09-7464036
http://www.mishkanraanana.com/
חיפה: הכנסייה הקתולית, שבת 25/6/16, 12:00
מחירי כרטיסים לרעננה ולחיפה: 95-130 ₪
(צילום: דורון עובד, מיכאל כהן, יח"צ)