Human "פני האנושות", סרטו של יאן ארטוס ברטראן
22 לדצמבר 2016

22 לדצמבר 2016
"פני האנושות" (Human) - הסרט הדוקומנטרי המרהיב, הוא יצירה מורכבת, המחבקת את המין האנושי ומאירה את המשמעות של עצם קיומנו, לצד השפעתנו על העולם סביבנו.
בעקבות ההצלחה העולמית של הסרט "בית", אותו ראו מיליוני אנשים ברחבי העולם, יצא הבמאי עטור הפרסים יאן ארטוס ברטראן, לצלם את סרטו החדש "פני האנושות". הסרט הינו אסופת סיפורים ודימויים מן העולם, המציעים התבוננות מיוחדת על המהות של להיות בן אנוש. דרך סיפורים מלאי אהבה ומלאי עושר אנושי, המשולבים בסיפורים של שנאה ושל אלימות, הסרט מעמת אותנו עם האחר, תוך שהוא מציב מראה לחיינו אנו.
מסיפורים על חיי יום יום לסיפורים על חיים שלא יאמנו, המפגשים הללו מאפשרים לנו להישיר מבט על עצמנו ולהגדיר בעיני עצמנו מי אנחנו. הם חושפים בפנינו את הצד האפל בחיינו וגם את הצדדים האציליים בנו, ומגלים לנו אילו מהצדדים הם בעלי אופי אוניברסלי. כדור הארץ נחשף בצורה מרהיבה דרך צילומי אוויר שכמותם לא נראו עד כה. התוצאה, יחד עם המוסיקה המקורית הסוחפת, היא שיר הלל ליופיו של העולם. בין הזמרים שקולם נשמע בפס הקול, רביד כחלני, יוסו נדור, דיונה, אסיף עלי חאן ועוד.
הסרט צולם בשישים ארצות על פני שלוש שנים. הקרנת הבכורה של הסרט התקיימה במקביל בפסטיבל ונציה ובהקרנה מיוחדת באומות המאוחדות בספטמבר 2015. סרט הפתיחה של הפסטיבל הרוחני בתל אביב. התחרה בפסטיבלים חשובים וזכה בכמה מהחשובים בהם.
בסיוע צוות גדול של מתרגמים, עיתונאים, צלמים ואנשי קול, תיעד ברטרן במשך שלוש שנים סיפורים אנושיים מהחיים של 2020 נשים וגברים מ- 60 ארצות וב- 63 שפות. הסיפורים האישיים המרגשים והאישיים נארגים בצילומי אוויר מרהיבים, המציעים מבט אחר וביקורתי על החיים על פני כדור הארץ. זהו מסע מעורר השראה, המאיר בצורה מרתקת את חיי האנושות כיום. הסרט מעורר דיון נוקב על משמעות הקיום, ועל יכולתם של האנשים לפעול למען שינוי חברתי וסביבתי.
נושאים מסוימים הם בעלי משמעות דומה לאנשים שונים, במקומות מרוחקים זה מזה, ובכך כוחם האוניברסלי. אולם כל סיפור הוא ייחודי ובעל מאפיינים משלו. זו היתה נקודת ההתחלה של "פני האנושות": מלוחמי חירות באוקראינה, לאיכרים במאלי, לאסירים המחכים לביצוע גזר דין מות בארצות הברית, לניצולת שואה מישראל ולפעילי שלום ישראליים. הסרט "פני האנושות" מציע תיעוד מקורי מלא משמעות ומציג פורטרט של מצב האנושות בחברה הגלובלית בת זממנו. הסרט מעלה את השאלות והאתגרים איתם מתעמתת הציוויליזציה.
מההאזנה לסיפורים של האנשים שצולמו, עולה החשיבות לתת קול לנשים ולגברים מרחבי העולם. הסרט צולם ללא תסריט מתוכנן, והעבודה עליו התעצבה תוך כדי הצילומים, עד השלמתו לתמונת פסיפס מורכבת בעריכה. זהו המנון לחיים ולאנושות, המוצג ללא קריינות, מסע פנימי לנשמתה של האנושות. האומות המאוחדות בחרו לציין את הטקס לציון 70 שנה להקמת הארגון בהקרנת הסרט. באותו יום נערכה הקרנת בכורה של הסרט בפסטיבל ונציה.
אני אחד משבעה מיליארד בני אדם, צילמתי את כדור הארץ שלנו ואת המגוון האנושי שבו. יש לי הרגשה שהאנושות אינה מתקדמת לשום מקום. אנו לא מצליחים לחיות ביחד ולמה? לא חיפשתי תשובה בסטטיסטיקות ובניתוחים מלומדים, אלא אצל בני האדם עצמם, בפנים שלהם, במבטים ובמילים שאני מוצא שהן מלאות עוצמה, בדרך שהן מאפשרות לנו להגיע לעומקה של נפש האדם. כל מפגש מקרב אותך יותר וכל סיפור הוא ייחודי.
באמצעות התחקיר על האחר הייתי בחיפוש אחר ההבנה. האם לכולנו אותה תשוקה לאהבה, לחופש ולהכרה? בעולם הנקרע בין מסורת למודרניות, האם הצרכים הבסיסיים שלנו נשארים אותו דבר? מה המשמעות של להיות אדם היום? מהי משמעות החיים היום? האם ההבדלים אכן כל כך גדולים? האם למעשה אנחנו חולקים אתם אותם הערכים, יותר ממה שחשבנו? ואם אכן זה המצב, מדוע איננו מסוגלים להבין אחד את השני?
רציתי להציב את השאלות הללו ולבחון את האנושות בדרך שנראתה בתחילה מטורפת לחלוטין. הצוות שלי ואני ניגשנו למשימה מתוך סקרנות ופתיחות.
חלמתי על סרט בו כוחן של המילים יתכתב עם היופי של העולם. אני שם את תחלואי העולם במרכז עבודתי - עוני, מלחמה, הגירה, הומופוביה. קיבלתי כמה החלטות, בהן החלטות פוליטיות. האנשים דיברו איתי על כל דבר, על הקשיים שלהם, הגדילה וההתבגרות, על אהבות ועושר. עושרה של המילה האנושית טמון בליבו של הסרט "פני האנושות". הסרט מוקדש לקולם של כל הנשים והגברים שפתחו בפנינו את הסיפור שלהם, והוא הפך להיות המייצג שלהם.
יליד 1946. מילדות היה שוחר טבע ומתעניין בסביבה ובבעלי חיים. בגיל 30 יצא למסע יחד עם אשתו לקניה, שם הם חקרו במשך שלוש שנים את התנהגות האריות בשמורה בה חיים בני שבט המסאי. ברטראן השתמש במצלמה לתיעוד תצפיותיו וניהל רישום מסודר של מה שראה. במקביל למחקר, הוא התפרנס כטייס של כדור פורח. השהייה באוויר הותירה בו את חותמה, למה שהפך לסימן ההיכר ביצירותיו - צילום הנוף מגבוה, שמעניק יכולת הסתכלות מפרספקטיבה רחבה על תופעות בטבע.
ברטראן ראה בתיעוד היופי של הסביבה ולעומת זאת גם בתיעוד ההשפעה של האדם עליה, שליחות רבת מעלה. את מחקרו בקניה הוא סיכם בספרו הראשון "אריות". על האריות בשמורה אמר בחיבה לא פעם, שהם היו עבורו המורים הראשונים לאמנות הצילום. לאט לאט בנה לו ברטראן מוניטין של כתב לענייני סביבה ופרסם מאמרים מלווים בצילומים בכתבי העת הנחשבים: נשיונל ג'יאוגרפיק, גיאו, לייף, פריס מאץ', מגזין פיגארו ואחרים.
הוא פרסם ספרים נוספים על הקשר של אדם, חיה וסביבה. בשנת 1991 ייסד את סוכנות הצילום הראשונה לצילומים מהאוויר. ברטראן פרסם ספר לקראת סוף המילניום שנקרא "העולם מהאוויר". הספר זכה להצלחה עצומה ונמכר ביותר משלושה מיליוני עותקים, ולווה בתערוכות צילומים שמשכו למעלה מ- 200 מיליון מבקרים. ברטראן המשיך את המחויבות שלו לנושא הסביבתי עם הקמת הארגון GOODPLANET . הארגון פועל ללא כוונת רווח מאז 2005, והשקיע רבות בחינוך והדרכת אנשים לשמירה על הסביבה, לקיימות ולמאבק בשינויי האקלים.
ברטראן מונה על ידי האו"ם כשגריר של רצון טוב בשנת 2009. באותה שנה יצא סרטו הארוך הראשון "בית", שעסק במצב כדור הארץ. בסרט צפו למעלה מ- 600 מליון צופים ברחבי העולם. בשנת 2001 הוא ביים ביחד עם מישל פיטו את הסרט "עולמות האוקיינוס", הקרנת הבכורה היתה בועידה הבינלאומית המוכרת בשם פסגת כדור הארץ השנייה לפיתוח בר קיימא ריו +20" בשנת 2012. בשנת 2015 הציג ברטראן סרט נוסף הנקרא "טרה", המספר את הסיפור המרתק של החיים על פני הארץ. יאן עובד עכשיו על פרויקט מרתק נוסף - "אישה".
מוסיקה עממית היא מוסיקה שמפעילה אותי, ויש לה קשר ישיר אל רגשותיי. הרעיון היה לבנות מוסיקה לסרט, שתהיה בעלת משקל מול הראיונות דרך שיר שיעביר את אותו רגש. רציתי שהדברים יפתחו, שהלב שלנו יפתח, לתת לעצב להיכנס, לא לחסום. "פני האנושות" הוא אחד הרגעים הנדירים במהלך הקריירה שלי של כתיבת מוסיקה לסרטים, במהלכה התאפשר לי לבטא תרבויות שונות ולעבוד גם עם מוסיקה מינימליסטית, ובאותו זמן עם כל אותם מוסיקאים וזמרים ממקומות רבים בעולם.
איזה צליל הגיע אלי ראשון? זו היתה יותר ראיה עולמית, עולם שהיה באוסמוזה מלאה עם הסרט. הנושא היה המפגש עם אנשים והיכולת לחלוק איתם, זו היתה נקודת ההתחלה. עבורי המוסיקה שכתבתי לדימויים ממונגוליה, מסכמים את העולם שרציתי לצור לסרט הזה. כמלחין, כשאני עובד עם יאן, הגישה שלי שונה מאשר בסרט בו אני עובד עם במאים אחרים. אנחנו חולקים חברות עמוקה ויש לנו מערכת יחסים מורכבת. מדובר בנדיבות, האינסטינקטים והפנטזיות שלו, מביאים אותי ללכת אחריו ואז לומר לו את מה שאני מרגיש כלפי הסרט ולגבי המבנה שלו. אחרי הכל, אני הקהל הראשון שלו.
נולד ב- 1953 בירושלים וגדל במרוקו. החל את דרכו המוסיקלית כנגן של כלי נגינה אתניים. מפגש עם הכוריאוגרף הדרום אפריקאי פיטר גרוס, הוביל לכתיבה למחול והוא יצר מוסיקה לכמה כוריאוגרפים. בשנת 1994 הקים את הלייבלLong Distance בו הקליטו אמני מוסיקת עולם רבים. עמר החל לכתוב מוסיקה לסרטים ב- 2002, בסרט "אמן" של הבמאי קוסטה גברס. מאז יצר מוסיקה לסרטים רבים. בשנת 2005 כתב את המוסיקה לסרטו של הבמאי הרומני צרפתי ראדו מיכאלינו, שעסק בעליית יהודי אתיופיה וצולם ברובו בישראל. על פסקול לסרט זה זכה בפרס הסזאר. מאז עבד עם בכירי הבמאים הצרפתים בסרטים עלילתיים ודוקומנטריים רבים. ברבים מהם בולטת הקרבה שלו למוסיקת עולם.
לפני קצת פחות משנתיים התקשר אלי חבר, גיל רון שמע, כדי לקשר אותי אל ארמנד עמר, מוזיקאי נפלא שלא הכרתי, אך עשה הרבה דברים מדהימים בחיים שלו. הם הזמינו אותי לפריז לכמה ימים, כדי לשיר קטע סולו קצר בסרט המדהים הזה. ישר כשנכנסתי לבית של ארמנד, אחת הדמויות מהסרט הופיעה על המסך, ואני פשוט נדהמתי מהצבעים ומהמבט שהיו לדמות הזו, שהופיעה מולי. ארמנד הראה לי את האולפן המרשים שלו שהתפרס על כמה חדרים ענקיים. הוא הביא לי כמה מהדיסקים שעשה בעבר. הם היו מלאי אדיבות והראו לי את הקטע שהייתי צריך לשיר בו, ואיך שראיתי אותו כמובן שזה העיף אותי.
הוידאו היה מדהים ביופיו, היופי המושלם של העולם הזה. המוסיקה שהם כבר הקליטו לפני השירה שלי, היתה מרשימה מאוד ומלאת עומק והכל התנהל באופן מקצועי וענייני. מאוד אהבתי שהוא נתן לי לזרום עם איך שבא לי לשיר, ולפי זה הם בנו את ההקלטה של הסימופניה שניגנה שם. זה היה אילתור מוסיקלי של שירה עם מילים מהמסורת התימנית. אחרי ההקלטה הקשבנו לקטעים ובחרנו ביחד מה לקחת. הרגשתי מאוד בנוח איתם וכשסיימנו, יצאנו למסעדה פשוטה ליד הבית של ארמנד ושתינו הרבה יין. היה ממש כייף לעבוד על הפרויקט.
הקרנות בדצמבר 2016:
יום חמישי 22.12 בשעה 18:30 סינמטק 2
שבת 24.12 בשעה 16:00 סינמטק 2
יום שני 26.12 בשעה 18:30 סינמטק 2
יום שלישי 27.12 בשעה 16:00 סינמטק 2
יום רביעי 28.12 בשעה 18:00 סינמטק 5
שבת 31.12 בשעה 18:30 סינמטק 4
באתר הסרט ניתן לראות קטעים מהסרט, צילומים וסיפורים מאחורי הקלעים:הסרט צולם בסיוע קרן בטנקורט שילר. בנוסף לסרט, יצא לאור ספר הנקרא גם Human הכולל צילומים וסיפורים מתוך הפרויקט. פסקול הסרט, יצירתו של המלחין ארמנד עמר, הועלה ל-iTunes, וניתן לרכישה גם בתקליטור מהודר המלווה בתמונות.
http://www.human-themovie.org/
לצפייה טריילר:
https://www.youtube.com/watch?v=rkU4eT-d93w
יוצרים:
בימוי: יאן ארטוס ברטראן
הפקה: פלורן גילאר
מוסיקה מקורית: ארמנד עמר
צילום: סטפן עזוז, ברונו קוזה
עריכה: פרנסואז ברנר, אן-מארי סנגלה
131 דקות, צרפת 2015
(צילום: יח"צ)