דִּבְרֵי-חֵפֶץ", תערוכה חדשה במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון
27 ליוני 2018

27 ליוני 2018
המרכז לאמנות דיגיטלית מזמין לבקר בתערוכה הנושאת את הכותרת דִּבְרֵי-חֵפֶץ. בתערוכה מתחקה האמנית תמר לצמן אחר מסעות ש. אנ-סקי (מחבר "הדיבוק"), בחיפושו אחר תרבות יהודית ההולכת ומשתנה. המחקר האמנותי של לצמן מוצג בעבודות וידיאו חדשות, בהן היא מתחקה אחר האוסף של אנ-סקי בסנט פטרבורג וחוקרת את מסעותיו. לצידן מוצג אוסף נרחב של אובייקטים וצילומים אשר לוקטו על ידי לצמן לאורך המחקר - מהלך המדמה את היגיון האיסוף של אנ-סקי לפני מאה שנים ואשר נוצר כפעילות רפטטיבית ואינטואיטיבית, ביחס לשאלה של האוסף בכלל ושל התשוקה הסמי-מדעית לתפוס באופן שלם ומקיף את מושא המחקר.
אנ-סקי (1863 - 1920) הוא שמו הספרותי של שלמה זיינביל רפפורט שהיה סופר, משורר ומחזאי. בשנים 1914-1912 הוא עמד בראש משלחת אתנוגרפית, שביקשה לאסוף ולשמר את העולם התרבותי היהודי-כפרי בתחומי האימפריה הרוסית. לתפיסתו עולם זה הלך ונעלם מול פני המודרנה אותה הוא עצמו מייצג. המשלחת אספה תעודות ומסמכים, ניגונים, שירי עם ואגדות, וגם צילמה והקליטה את הקהילות בהם ביקרה. אוסף זה הוצג בתערוכה בסנט פטרבורג מיד לאחר המסע, ואחד הסיפורים ששמע אנ-סקי במסע, אף היה המקור לכתיבת המחזה "הדיבוק".
לצמן, חוזרת למסעו של אנ-סקי ובוחנת את המבט החוקר ומקטלג, המתחקה אחר מקורות הזהות היהודית שלו עצמו. בדרך זו נוצרת שרשרת של מבטים בין לצמן, אנ-סקי והקהילות היהודיות. אנ-סקי מייצר מבט מדעי שהוא בו בזמן בעל אג'נדה תרבותית-פוליטית ביחס לזהות היהודית. מבטה של לצמן בוחן את חוסר אפשרות ההפרדה בין שתי צורות אלו בעמדתו של החוקר. תחת זאת, צף ועולה מבטו החוזר של מושא המחקר הראשוני, והאופנים בהם הרוחני והמיסטי אינם נתונים למבט המדעי בלבד אלא מתגלים בתוככי המחקר עצמו. מקום מיוחד בתערוכה ניתן לסדרת דימויים אשר נוצרו במהלך שעתוק מרובה שלבים של פירוק, הרכבה, שכפול ומעבר בין מדיה. סדרה זו עוסקת בהופעת היבטים מיסטיים בתרבות ובמושאי המחקר ובוחנת את ההיבטים הבלתי מודעים והרדופים של המסע של אנ-סקי מול זהותו והתרבות אותה הוא מבקש לסכם.
תמר לצמן היא אמנית העוסקת בצילום סטילס ווידיאו. בעלת תואר שני מ- School of Visual Art, NY ובוגרת החוג לצילום ומדיה דיגיטלית, מכללת הדסה. עבודותיה בוחנות את האופנים בהם ההיסטוריה מיוצגת ומסופרת. באמצעות מחקר וייצוג מחודש של דמויות וסיפורים הנחשבים לשוליים בהיסטוריה, והצבתן מחדש בסביבה פואטית ולעיתים הומוריסטית, לצמן מבקשת לשאול שאלות על היחסים והגבולות שבין המחקרי והאמנותי, מציאות ובדיה, האישי והלאומי. עבודותיה הוצגו בארץ ובעולם, בין היתר במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית; פסטיבל לופ, ברצלונה, האנטר קולג', ניו יורק, מוזיאון ההנמס, אוסטריה, ומוזיאון אשדוד לאמנות. לצמן היא זוכת מענקים ומלגות מטעם ארגון ארטיס, מועצת הפיס לתרבות ואמנות, ארגון אסיילום ארטס, MFJC, מכון שפילמן לצילום, וקרן תרבות אמריקה ישראל לאמנים צעירים.
ביום שבת ה30/6 בשעה 12:30 תיערך במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון שיח גלריה עם האמנית תמר לצמן, במסגרת התערוכה שלה "דברי חפץ". במפגש יערך סיור בתערוכה בהנחיית אודי אדלמן אוצר התערוכה ותמר לצמן. לאחריו, הם ידונו ביחסים ובגבולות שבין המחקרי והאמנותי, המציאותי והבדיוני, האישי הלאומי והמיסטי, תוך התייחסות למשלחתו האתנוגרפית של אנסקי ולפעולתה של האמנית.
כיצד מתבונן חוקר או בלש במושאו? ומה אם "זה" מתבונן בחזרה? האם יש במושא משהו מעצמיותו של החוקר? השאלות הללו מגלמות את מערכת היחסים המעגלית והסבוכה שבתוכה משוטטת תמר לצמן בתערוכתה ״דברי חפץ״.
התערוכה מוצגת בין 9 ביוני ועד 1 בספטמבר 2018.
שעות הפתיחה החדשות של המרכז לאמנות דיגיטלית:
יום ג 20:00-16:00
יום ד 18:00-14:00
יום ה 18:00-14:00
יום שבת 15:00-11:00
המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית
האמוראים 4 חולון
03-5568792
(צילום: מתוך התערוכה, באדיבות האמנית)