דו"ח ועדת הבחירות של ארגון גמלאי דיסקונט, לשנת 2018

16 לדצמבר 2018

logo
נמסר ע"י דודו ירושלמי - יו"ר ועדת הבחירות.

ועדת הבחירות בחנה את סעיפי התקנון הנוגעים לנושא הבחירות. הוועדה התכנסה למספר ישיבות, פגשה חברים, בחנה את הלקחים ממערכת הבחירות האחרונה וכתבה את המלצותיה.


לחברות ולחברים בארגון גמלאי דיסקונט, שלום רב


1. במקביל לעבודתה של ועדת הביקורת והמלצותיה לשינויים בתקנון, ועדת הבחירות בחנה את סעיפי התקנון הנוגעים לנושא הבחירות. הוועדה התכנסה למספר ישיבות, פגשה חברים, בחנה את הלקחים ממערכת הבחירות האחרונה וכתבה את המלצותיה.


המלצות אלה נדונו עם ועד הגמלאים, בישיבה משותפת של הוועד, יו"ר ועדת הביקורת ויו"ר ועדת הבחירות.



2. עיקרי ההמלצות:


2.1 אופן הבחירה של ועדת הבחירות - כל מי שנכח באסיפה הכללית האחרונה ראה את הצורה הלא מכובדת בה נבחרו חברי ועדת הביקורת וועדת הבחירות. הגשת מועמדים בצורה קולנית ומבזה, ספירה שאיננה ספירה מדויקת של הקולות, כאשר מרבית החברים כבר עזבו את האולם, צירוף מועמדים ברגע האחרון ועוד. השינוי המוצע יחזק את עצמאות ועדת הבחירות ואי תלותה.


במצב הקיים (סעיף 21.2 לתקנון): "אחת לשנתיים או בסיום קדנציה, תבחר האסיפה לקראת הבחירות בהרמת יד וברוב רגיל, ועדת בחירות חדשה."


השינוי המוצע: "הבחירות לוועדת הבחירות תהיינה חשאיות, ותנוהלנה באותה מתכונת בה נבחרים חברי הוועד וחברי ועדת הביקורת. ספירת הקולות של חברי וועדת הבחירות תבוצע ע"י חברי וועדת הביקורת ולהיפך."


2.2 סעיף חדש - הגבלת הכהונה של חברי ועד, חברי ועדת ביקורת וחברי ועדת בחירות לשתי קדנציות רצופות - מה שטוב לדמוקרטיה הגדולה ארצות הברית, טוב גם לארגון הגמלאים! הדבר יגרום חשיבה חדשה, צירוף כוחות טריים לפעילות, ריענון השורות ואפשרות חזרה של חברי ועד וחברי ועדות, לאחר פסק זמן של קדנציה אחת.


2.3 סעיף 30 בתקנון - דן בהוצאות חברי הוועד. חברי ועדת הבחירות זכאים להחזר הוצאות בקשר למילוי תפקידם, בהתאמה לכללים החלים על חברי הוועד.


2.4 ההמלצות מכאן ואילך קשורות בהפקת לקחים ממערכת הבחירות האחרונה:


2.4.1 במצב הקיים: "אחת לשנתיים או עם התפטרותו של הוועד, יודיע ועד הארגון לוועדת הבחירות ולחברי הארגון, על מועד כינוסה של אסיפה כללית לקראת בחירות, וזאת לפחות 30 יום לפני מועד כינוסה של האסיפה הנ"ל.


השינוי המוצע: לפחות 60 יום לפני מועד כינוסה של האסיפה הנ"ל.


הסיבה לשינוי: היערכות לוגיסטית.


2.4.2 במצב הקיים (סעיף 21.2 לתקנון): ועדת הבחירות שתיבחר באסיפה הכללית לקראת הבחירות, היא זאת שתבצע את הבחירות לוועד החדש.


מוצע: ועדת הבחירות שתיבחר באסיפה הכללית לקראת הבחירות, תיכנס לתפקידה 30 יום אחרי יום הבחירות.


הסיבה לשינוי המוצע: יצירת רצף אחריות על כל תהליך הבחירות לאותה ועדה.


2.4.3 במצב הקיים (סעיף 21.3 לתקנון): "ועדת הבחירות תורכב מחמישה חברים משלושת המחוזות, ועוד שני ממלאי מקום ממחוז המרכז והדרום, במקרה ואחד או יותר יחדל מפעילותו.


השינוי המוצע: להוסיף סעיף 21.3.4: "במקרה ואחד מחברי וועדת הבחירות  יחדל לפעול, ימלא את מקומו החבר אשר קיבל בבחירות האחרונות, באותו מחוז, את מספר הקולות הגדול ביותר, לאחר החברים שנבחרו לוועדת הבחירות.


הסיבה לשינוי: המשך מתן ייצוג לכל המחוזות.


2.4.4 במצב הקיים: (סעיף 21.5 לתקנון): "חברי וועדת הבחירות ימנו עוזרים לפי הצורך".


השינוי המוצע: חברי ועדת הבחירות ימנו עוזרים לפי הצורך בהחלטה פה אחד.


הסיבה לשינוי: מניעת אפשרות של כפיית "עוזרים" על חברי ועדת הבחירות, ללא הסכמתם.


2.4.5. במצב הקיים (סעיף 22.2 לתקנון): "המועמדות תוגש בכתב, בחתימת החבר, לוועדת הבחירות, לא יאוחר מהשעה 12:00 של היום ה- 15 לפני מועד כינוסה של האסיפה לקראת הבחירות, כאמור בסעיף 6 לעיל, שעה בה תיסגר רשימת המועמדים".


השינוי המוצע: "לא יאוחר מהשעה 12:00 של היום ה- 21 לפני מועד כינוסה של האסיפה.


הסיבה לשינוי: לאפשר היערכות טובה יותר של האסיפה.


2.4.6 במצב הקיים (סעיף22.7 לתקנון): "הבחירות עצמן תיערכנה על ידי ועדת הבחירות באמצעות הדואר בלבד, וזאת תוך 15 יום ממועד קיומה של האסיפה לקראת הבחירות.


השינוי המוצע: תוך 30 יום.


הסיבה לשינוי: היערכות לוגיסטית טובה יותר.


2.4.7. במצב הקיים (סעיף 24.2 לתקנון): "זכאי לבחור כל חבר בארגון המוגדר בסעיף 3 לעיל, אשר פרש מהבנק עד למועד משלוח ההודעות על ידי ועדת הבחירות על קיום הבחירות.


השינוי המוצע: "זכאי לבחור כל חבר בארגון, המוגדר בסעיף 3 לעיל, אשר פרש מהבנק עד למועד משלוח ההודעות, ובתנאי ששמו התקבל מאגף משאבי אנוש".


הסיבה לשינוי: אמינות רשימת הבוחרים.


2.4.8. במצב הקיים (סעיף 24.7 לתקנון): "בגמר הסימון על ידי הבוחר, ישלח הבוחר בדואר את פתק הבחירה של ועדת הבחירות לוועדת הבחירות".


השינוי המוצע: תוספת המשפט: " מעטפות תתקבלנה עד יום לפני יום הספירה".


הסיבה לשינוי: למנוע מצב שממש בשעות הספירה עדיין מתקבלות מעטפות.


2.4.9. במצב הקיים (סעיף 25.1 לתקנון): "מנין קולות הבוחרים לוועד הארגון ייעשה על ידי ועדת הבחירות ובפיקוח ועדת הביקורת.


השינוי המוצע: "מנין קולות הבוחרים לוועד הארגון ייעשה על ידי וועדת הבחירות, בפיקוח ועדת הביקורת ובסיוע עוזרים על פי סעיף 21.5 לתקנון".


הסיבה לשינוי: עיגון מעמד העוזרים.


2.4.10. במצב הקיים (סעיף 26.1 לתקנון): "ועדת הבחירות תפרסם ותשלח חוזר לכל החברים לגבי תוצאות הבחירות, וזאת לא יאוחר מאשר 5 ימים מתום מנין הקולות".


השינוי המוצע: "וועדת הבחירות תפרסם באתר הגמלאים ותשלח חוזר לכל החברים, לגבי תוצאות הבחירות, וזאת לא יאוחר מאשר 5 ימים מתום מנין הקולות".


הסיבה לשינוי: אנחנו חיים בעולם מודרני.


2.4.11. סעיף חדש מוצע: "ועדת ערעורים לתוצאות הבחירות תהיה מורכבת מיושב ראש ועדת הבחירות ויושב ראש ועדת הביקורת או נציגיהם. הגשת ערעורים עד 9 ימים אחרי יום הבחירות. ועדת הערעורים תתכנס ביום ה-10 אחרי יום הבחירות".



לסיכום:


 אין בשינויים המוצעים לעיל אתגר משפטי מיוחד לניסוח והבאה להצבעה. נדגיש כי הוועד לא חייב להסכים לדרישות, אך הוא מתבקש להעבירם להצבעה וחברי הארגון יחליטו. עדיף היה כמובן להביא להצבעה ב 6 בינואר 2019, ולא כפי שנמסר לנו על מרץ 2019 כמועד אסיפה כללית מיוחדת, כדי להימנע מבזבוז אמצעים ומשאבים הכרוכים בכך.