המלצה על הצגה: "גזע" בתיאטרון חיפה - מעוררת מצפון חברתי
04 לאפריל 2013
04 לאפריל 2013
הסטריאוטיפים של אב הטיפוס של עורכי-הדין, משמשים כמצע למחזה של דייויד מאמט "גזע", העוסק בחלקלקות וחמדנות של העוסקים במלאכה, לצד דעות קדומות וגזענות, עמדות כח ושליטה וכמובן השאלה הקלאסית: האם המטרה מקדשת את האמצעים, או אם תרצו, האם הלקוח זכאי להגנה בכל מקרה?
"גזע" הינו מחזה נשכני מאת דייויד מאמט, זוכה פרס פוליצר וטוני, אודות שלושה עורכי דין בפירמה מצליחה, המקבלים לידיהם תיק חדש: הם נדרשים להגן על גבר לבן עשיר ומפורסם, הנאשם באונס של צעירה שחורה.
בצוות המשרד: ג'ק לוסון - הפרקליט הלבן והבכיר (רמי הויברגר), הנרי בראון - הפרקליט השחור (נורמן עיסא) וסוזן - סטאז'רית שחורה צעירה (מופיעות לסירוגין, אסתר רדא ונצנת מקונן). צ'ארלס סטריקלנד - הנאשם הלבן (שרון אלכסנדר), הוא גבר כוחני, המאמין כי מגיע לו לקבל את הצדק שעבורו הוא משלם. והוא נחוש להגן על חפותו. הוא לא אנס.
תוך כדי העיסוק בשאלת האשמתו של סטריקלנד, מערכות היחסים בין שלשת עורכי-הדין מקצינות ועושות תפנית לא צפויה, ובעקבותיהן מוביל המחזה הבלשי המותח, לדיון ולבחינה מורחבת יותר של נושאים כמו אפליה, גזענות, מצפון חברתי, חרטה ובושה. בהחלט תהליך מרתק וסיום מפתיע.
המחזה עלה לראשונה על במות ברודוויי בשנת 2009 בבימויו של דייויד מאמט.
מאמט, מחזאי, סופר, מפיק קולנוע, תסריטאי ובמאי קולנוע אמריקאי, ממוצא יהודי, התפרסם בשנות ה-70 בזכות מחזותיו "סטיות מיניות בשיקגו" ו"אמריקן בפאלו".
למאמט מעמד בולט בתיאטרון האמריקאי המודרני עם שורה של מחזות נודעים ועל כתיבתו זכה בפרס פוליצר לשנת 1984. מאמט כבש אף מקום בצמרת הקולנוע האמריקאי, עם סרטים כמו "שם המשחק", "פסק דין" (אשר בשל התסריט היה מועמד לפרס אוסקר בשנת 1982), "לכשכש בכלב" (עליו היה מועמד בשנת 1997 לאוסקר על התסריט המעובד הטוב ביותר), "הדוור מצלצל פעמיים" ועוד.
מרבית ימיו דעותיו היו שמאל קלאסיות, אך לקראת סוף העשור של המאה ה-21 החל נוטה יותר ימינה, בד בבד עם הזדהותו עם יהדותו ועם ישראל.
"גזע" - מאת: דייויד מאמט, תרגום: ג'ו אל דרור, בימוי: משה נאור, תפאורה: ערן עצמון, תלבושות: אורן דר.
משתתפים: רמי הויברגר, נורמן עיסא, שרון אלכסנדר, ולסרוגין אסתר רדא ונצנת מקונן.
תיאטרון חיפה, רח' פבזנר 50, חיפה, טל': 04-8600500